Minä en ole kuunaan tehnyt vaatteita eläville olennoille saati nukeille, lukuunottamatta yläasteella kudottuja tossuja tai viisi vuotta sitten kudottua kaulaliinaa.

Aikani etsiskeltyä löysin netistä kaavan, joka oli niin yksinkertainen, että minäkin sen ymmärsin.

1532526.jpg

Sitten, kun päässäni muhii tämä idea tehdä lahjaksi näköisnukke, pitää takki olla tehty nahasta. Kokeilin ensin työstää tilaamaani nahkaa, mutta se liian keinotekoista, sohvamaista, sileää, hienoa ja vaikeaa työstääkin. Löysin nahkahansikkaan, jolle ei löytynyt paria, joten katsoin sen olevan hyvä uhri kokeilulleni. Käytin hyväkseni nahkahansikkaan omaa sivusaumaa (koska minulla ei ole ompelukonetta) ja sijoitin sen olkapäiden päälle tulevaksi saumaksi, jolloin minulle jäisi liitettäväksi vain sisäsauma hiha-kylki-kohdalta.

1532537.jpg

Sitten vaan parilla neulalla kiinni ja ronskisti leikkasin irti. Poistin sisäpuolelta vuorin ja voil'a:

1532553.jpg

Jätin hihat onneksi hieman kaavaa pidemmiksi. Luulin tuon riittävän mutta saapa nähdä. Sitten piti jotenkin saada tehtyä se sauma, ilman ompelukonetta. Jo noilla nupeilla kaavaa kiinnittäessäni ymmärsin, ettei takkia aleta käsin neulomaan kiinni. Avuksi tuli jälleen Mikael: käytä kontaktiliimaa. Ikinä en ollut moisesta liimasta kuullutkaan. Opastuksen jälkeen sivelin sitä tulevan sauman molemmille pinnoille, annoin kuivahtaa ja pusersin kiinni. Puristettiin se vielä oikein lukkopihdeillä. Ja uskokaa tai älkää, puolessa tunnissa minulla oli pitävä sauma. Koska olin liimannut takin nurjalta puolelta, piti se saada vielä käännettyä ympäri, ja sekin onnistui saumojen pettämättä.

1532580.jpg

Tässä olen tällä hetkellä. Takki on leikattu auki ja olen liimannut pienet palaset kaulukseksi. Nyt pitäisi keksiä, miten tuohon saisi pienet vetoketjut ja täytynee siihen leikata vielä lisää palasia käänteiksi, sillä muistuttaa nyt enemmän prätkärotsia kuin rokkarin takkia. Liima on myös sutannut vähän, se on kuivuessaan keltaista eikä sitä tahdo saada pois millään, joten liimauksessa on oltava tosi tarkka. Eikä juoda samalla punaviiniä kuten minä. ;)

LISÄYS 21.5.2008: vetoketjupulma ratkaistu!! =)

1577216.jpg

Eli liimasin nahkasuikaleita kiinni takkiin ja sen jälkeen liimasin nuo ääriviivatarra-arkista ylijääneet palaset eli suoraa, hivenen siksakmaista reunaa vetoketjuiksi ja yli jääneitä pikku paloja (esim kun vaikka käyttää joulukuusitarran, arkkiin jää pieniä palloja) napeiksi ja vyön "rei'iksi". Näyttää erehdyttävän aidolta :)